TECHNOLOGIA [BRUDNOPIS]

Wszczepy:
Bervoldzkie >> Natyańskie > Elfie > Goblińskie

Roboty:
Bervoldzkie > Krasnoludzko-Goblińskie >> Royhkuntańskie > Natyańskie

Stymulanty:
Natyańskie >> Goblińskie > Elfie = Brevoldzkie > Royhkuntańskie > Orcza

Broń palna lekka: 
Goblińska > Ludzka = Elfia

Broń palna szturmowa:
Ludzka > Krasnoludzka > Elfia

Broń palna strzelby:
Krasnoludzka > Ludzka > Orcza

Broń palna wyborowa:
Elfia > Bervoldzka > Natyańska > Krasnoludzka

Broń ciężka:
Krasnoludzka >> Royhkuntańska >> Orcza

Broń wybuchowa:
Goblińsko-Krasnoludzka >> Royhkuntańska

Broń biała:
Elfia > Krasnoludzka > Orcza

Modyfikacje do broni:
     -Przywiechy:
           >Granatniki;
           >Podwieszana strzelba;
           >Lampy UV dużej mocy;
           >Detektory ruchu;

    -Celowniki:
           >Mechaniczny;
           >Kolimatorowy;
           >Optyczny (x1,5; x2; x4);
           >Lunety (x8; x12; x16);
           >Celownik noktowizyjny;
           >Celownik termowizyjny;

     -Uchwyty:
           >Stabilizator (wymaga egzoszkieletu);
           >Bump-fire;
           >Uchwyt przedni;
           >Dwójnóg;

    -Dodatki:
           >Laser;
           >Latarka;
           >Bagnet;
           >Wyświetlacz;

     -Lufy:
           >Ciężka lufa;
           >Tłumik;
           >Tłumik płomienia;
     -Specjalne:
           >Tarcza osłaniająca twarz;
           >Uchwyt do szybkiej zmiany magazynka;

Pancerze lekkie:
Note: nie mam pojęcia jak sensownie wprowadzić pancerze. Futurystyczna broń to nie jest coś, co będzie miało kłopoty z pancerzami. ~Q
fallout/warhammer-wannabe? ~ M
Z jednej strony tak, ale poza tym wypadałoby mieć pancerze niższych poziomów. Kamizelki kuloodporne "klasyczne", typu "dragonscale" i w zasadzie to tyle jeśli chodzi o pancerze osobiste chroniące przed pociskami. A i te w realistycznym scenariuszu chronią tylko przed kalibrami pistoletowymi, pocisk karabinowy niewiele sobie zrobi z kawałka kevlaru :v
Większość fancy pancerzy logicznie wymaga użycia egzo, a egzo widzi mi się jako raczej drogi... Wait, w sumie niekoniecznie. ~Q

    -Hełmy:

     -Pancerze:

Pancerze ciężkie:
    -Hełmy:

     -Pancerze:

Modyfikacje pancerzy:


Wyposażenie specjalne:
    -Plecaki makinetyczne: specjalne "plecaki" podające dożylnie substancje odżywcze oraz stymulanty zależnie od potrzeb użytkownika. Ich zadaniem jest zwiększyć "pojemność" makinetyka. Bardziej zaawansowane modele mogą również pełnić funkcje medyczne.

    -Zestaw skokowy: Moduł zawierający zestaw dysz oraz specjalnych ładunków pędnych pozwalających użytkownikowi na dalekie skoki. Drastycznie zwiększa to mobilność użytkownika na polu walki. Zestawy skokowe muszą być używane z egzoszkieletem. Zazwyczaj zestaw skokowy posiada 4-6 ładunków pędnych, które po zużyciu muszą zostać uzupełnione.

    -API Hakerskie: Przenośny komputer o pojemnej baterii, zestawie złączy oraz nakarmiony oprogramowaniem przydatnym w rozgryzaniu cyfrowych zamków czy łamaniu haseł. Kluczowy przy szybkich operacjach hakerskich w terenie.

    -Egzoszkielety: Maszyny zwiększające siłę, udźwig i szybkość noszącego oraz pozwalają na używanie specjalnego ekwipunku, który wymaga asysty egzoszkieletu. Różne modele różnią się funkcjonalnością, istnieją egzoszkielety częściowe (wspomagające tylko nogi oraz kręgosłup) oraz pełne. Modele przeznaczone do działań w których użytkownik może być zagrożony (wojskowe, policyjne, górnicze, strażackie etc) zazwyczaj są wyposażone w pancerz, niemniej zmniejsza to maksymalny udźwig.

    -Zestaw echolokacyjny: zaawansowane urządzenie potrafiące dynamicznie generować mapę 3D otoczenia. Oprogramowanie pozwala również na wykrywanie ruchu. Pozwala to na określanie położenia obiektów i istot niewidocznych dla użytkownika. Wymaga wyświetlacza na jednym z elementów ekwipunku.

    -Zestaw medyczny: praktycznie zminiaturyzowana wersja autodoktora. Jest w stanie zaszywać radzić sobie z większością niekrytycznych obrażeń.

    -Riot shield: Ciężka, kuloodporna tarcza będąca w stanie osłonić całą sylwetkę użytkownika. Nie jest jednak niezniszczalna. Niektóre tarcze zaprojektowane są do użycia oburącz, inne pozwalają na użycie broni.

    -Rozstawiana osłona: To ciężkie akcesorium pozwala bardzo szybko stworzyć osłonę dla użytkownika oraz jego kompana.

    -Mini-wieżyczka:

Typy broni ręcznej i charakterystyka uzbrojenia ras:

Pistolety:
        >Rewolwery;
        >Pistolety półautomatyczne;
        >Pistolety maszynowy;
        >Tasery;

Pistolety maszynowe:
        >PDW;
        >Karabinek maszynowy;

Strzelby:
        >Pump-action;
        >Półautomatyczne;
        >Automatyczne;
        >Non-lethal;


Karabiny:
        >Karabiny myśliwskie;
        >Karabiny półautomatyczne;
        >Karabiny szturmowe;
        >Półautomatyczne karabiny wyborowe;
        >Karabiny Snajperskie Bolt-action;

Broń ciężka:
        >RKM
        >Działko w układzie Gatlinga - wymaga egzo;
        >Granatniki;
        >Wyrzutnie rakiet;

 Specjalne (używające niestandardowej amunicji):
        >Działo Łukowe - wymaga egzo (PRUNDEM ICH!);
        >Działo Soniczne - wymaga egzo (DROP DA BASS!);

Granaty:
        >Koktajle Molotova;
        >Termitowe;
        >Fragmentujące;
        >Hukowo-Błyskowe;
        >Sensorowe;

Typy robotów:
Dron zwiadowczy (quadcopter, słaba wAI, brak pancerza, lekkie uzbrojenie):

Bot Porządkowy (dwukołowy, słaba wAI, lekki pancerz, lekkie uzbrojenie):

Bot Pacyfikujący (bipedalny, bimanualny, średnia wAI, średni pancerz, średnie uzbrojenie, potrafi rozmawiać prawie zupełnie jak człowiek):

Dron łowczy (śmigło w układzie pchającym, lot poziomy, brak pancerza, lekkie uzbrojenie, słabe wAI, bardzo trudny do trafienia):

Bot szturmowy (heksapedalny, lekki pancerz, ciężkie uzbrojenie, średnia wAI, trzy "moduły" mogące obracać się niezależnie od siebie, potrafi poruszać się po ścianach i suficie, szybki):

Bot oblężniczy (pół-gąsienicowy, trimanualny, ciężki pancerz, ciężkie uzbrojenie, średnia wAI, powolny, może stanowić osłonę):

Bot gwardyjski (bipedalny, bimanualny, ciężki pancerz, średnie uzbrojenie, wysoka wAI):

Bot Skokowy (bipedalny, bimanualny, lekki pancerz, automatyczne strzelby, średnia wAI, silnik skokowy, bot agresywnie stara się flankować, szybki):

Typy pojazdów:

_____________________________________________________________________________
Sekcja ta dotyczy technologii współczesności uniwersum Układu Agneyańskiego. 
Większość objętości dotyczy na ten moment technologii Enulusiańskiej. Elfy przez wieki nie doceniały wartości postępu technologicznego zaślepione potęgą makinetyki i bardzo późno zaczęły poważnie rozwijać tę kwestię. Obecne braki technologiczne uzupełniają makinetyką, przez co ich rozwiązania poważnie różnią się od tych stosowanych przez mieszkańców Pierścienia Wewnętrznego (Elfie statki poza stosunkowo prymitywnymi silnikami na paliwo ciekłe korzystają z Maków-Niewolników, często dosłownie wmontowanych w systemy odżywcze i podtrzymujące życie. To oni stanowią główny napęd okrętu, do tego niewykrywalny czujnikami dalekiego zasięgu). Elfia myśl techniczna zatem najprawdopodobniej otrzyma własną zakładkę.
Jeżeli któreś zagadnienie wg. Ciebie, drogi Czytelniku wymaga dokładniejszego wyjaśnienia, bądź zawiera błąd merytoryczny, daj znać, postaram się coś z tym zrobić. Ogromna większość technologii tu zawartych to de facto wynalazki istniejące w naszym małym ziemskim światku, niemniej nadal pozostające pieśnią przyszłości jeśli chodzi o ich powszechność. Najłatwiej stworzyć wiarygodny, spójny świat opierając się na czymś co istnieje, bądź zaistnieje w niedługim czasie, prawda?
_____________________________________________________________________________


Źródła energii:

Energia słoneczna:
Panele fotowoltaiczne, kolejny dar Eksplozji Technologicznej. Obecnie osiągają bardzo wysoką efektywność. Wszechobecne, montowane na dachach podmiejskich domków jednorodzinnych, na szczytach drapaczy chmur, pozaenulusiańskich koloniach, cywilnych frachtowcach transportujących cenne surowce do orbitalnych rafinerii z pasa Avothanu czy też wojskowych lotniskowcach kosmicznych. Nie nadają się na główne źródło energii bardziej energożernych pojazdów czy też ośrodków, ale są doskonałym uzupełnieniem innych źródeł energii.

Energia wiatru:
Używane od Eksplozji Technologicznej turbiny generują prąd z wiatru. Turbiny ustawia się z reguły na terenach niezurbanizowanych.

Gaz ziemny/Biogaz:
Ważne źródło energii Eksplozji Technologicznej, obecnie enulusiańskie złoża tego surowca są praktycznie na wyczerpaniu. Nadal jednak wykorzystuje się na szeroką skalę biogaz. Składowiska odpadów organicznych przy wysokiej populacji generują bardzo duże ilości tego surowca który wykorzystuje się do napędzania pojazdów, czy ogrzewania mieszkań.

Energia pływowa:
Elektrownie pływowe to ważne źródło energii państw nadmorskich. Energia jest generowana przez szereg pływaków unoszonych i opuszczanych przez fale morskie. Ruch ten obraca wał napędowy generatora i generuje energię.

Energia przepływowa:
Elektrownie przepływowe to technicznie rzecz biorąc podwodne wiatraki generujące energię z naturalnych prądów morskich. Elektrownie takie stosowane są obecnie do zasilania platform wiertniczych oraz pływających miast.

Energia jądrowa:
Efektywne źródło energii, obecnie wypierane przez fuzję termojądrową, jako jeszcze wydajniejsze źródło energii. Reaktory jądrowe czerpią energię z rozpadu promieniotwórczego, który generuje duże ilości ciepła, które powodują parowanie wody, która to para rozpędza turbiny produkujące energię elektryczną.

Energia termojądrowa:
W dużym skrócie – metoda jak stworzyć sztuczną minigwiazdę i uzyskać z tego niewyobrażalne ilości energii. Opracowanie wydajnych reaktorów które produkowały więcej energii niż zużywały do rozruchu były kluczem do opracowania praktycznych tarcz energetycznych czy też wielkich miast.


Medycyna, bioinżynieria:

Protezy kończyn:

Protezy oczu:

Syntetyczne organy:

Mikroczipy:

Wszczepy użytkowe:

Wszczepy klasy wojskowej:

Mediżel:


Technologia dnia codziennego:

wAI domowe:
wAI, czyli tzw. "słabe" sztuczne inteligencje wzięły szturmem technologię otaczającą Enulusian na co dzień. Większość mieszkań klasy średniej i wysokiej jest wyposażonych w system "Suzeren". Czuwa on nad stanem mieszkania i znacznie ułatwia życie domowników. Dla przykładu, Suzeren jest w stanie wykryć, gdy domownik zaczyna się budzić i z wyprzedzeniem uruchomić ekspres do kawy, powoli zwiększać natężenie światła w pomieszczeniu, czy też uruchomić radio.

wAI tej klasy mogą być kontrolowane za pomocą komend głosowych i są w stanie uczyć się w wąskim zakresie przyzwyczajeń mieszkańców oraz nowych komend. Z reguły po zainstalowaniu systemu Suzeren wymagana jest ok. tygodniowa kalibracja, kiedy to system jedynie monitoruje poczynania domowników, by poznać ich rutynę.

Mimo niepokoju związanego z ochroną prywatności, wAI tego typu przyjęły się bardzo szybko ze względu na nowy poziom komfortu życiowego, który gwarantowały.

Bardziej zaawansowane (i dużo droższe) wersje tej technologii są w stanie również przygotowywać posiłki wysokiej jakości. Z Suzerenem można porozumiewać się również za pomocą telefonów.

Telefony:
Ostatnim trendem na Enulusie są telefony w formie opasek na nadgarstek. Telefony te posiadają wysokiej jakości wyświetlacze dotykowe, aparaty czy też stałe połączenie z Internetem. Poza tym, w zasadzie niewiele różnią się od tych używanych w naszym uniwersum, poza znacznie większą mocą obliczeniową.

PS Enulusianie nadal chętnie korzystają ze słuchawek przewodowych mimo ogromnej popularności technologii bezprzewodowych.

Napęd:

Napęd nuklearny

Napęd jonowy:
Napęd rakietowy:

Żagle słoneczne:

MASS – Magnetycznie Asystowany System Startu (metoda wystrzelenia na orbitę):
Klasyczne rakiety nośne wymagały ogromnych nakładów materiałów i pieniędzy. Był to główny ‘stopper’ rozwoju eksploracji kosmosu. Koszty wystrzelenia kilograma ładunku na orbitę spadły dramatycznie po ukończeniu pierwszego działa orbitalnego. Umieszczone w wyeksploatowanej krasnoludzkiej kopalni, pozwala wystrzelić statki kosmiczne bardzo tanio i z (stosunkowo) bardzo małym kosztem energetycznym. Działo takie składa się z szyn typu mag-lev (patrz japońska kolej Shinkasen) oraz wózka na którym znajduje się wystrzeliwany statek. Wózek jest rozpędzany magnetycznie do bardzo dużych prędkości i statek uruchamia klasyczne silniki na paliwo ciekłe dopiero pod koniec podróży wózkiem. W efekcie paliwo zużywane jest jedynie w trakcie tego etapu oraz manewrów na orbicie.



Transport:

Naziemny
Tramwaje nadjezdniowe:

Kolej próżniowa (Hyperl∞p):


Omnikierunkowe pojazdy:

Lotniczy
Samoloty VTOL:

Sterowce fotowoltaiczne:

Drony:

Uzbrojenie:

Broń soniczna:
Broń soniczna opiera się na emitowaniu fal dźwiękowych które przekraczają próg bólu. Pozwala to na skuteczne obezwładnianie dużych grup ludzi, bez trwałego uszczerbku na ich zdrowiu. Broń ta jest używana przez służby porządkowe w przypadku zamieszek.
Wojsko korzysta z takich urządzeń aby przekazywać werbalne ostrzeżenia na dużych dystansach, np. na morzu.

Broń mikrofalowa:
Broń mikrofalowa to rodzaj broni energetyczniej obecnie używany przez wojsko na pojazdach naziemnych oraz okrętach. Broń mikrofalowa jest w stanie niszczyć niewybuchy (do czego też jest głównie stosowana), nieopancerzone pojazdy oraz elektronikę. Działa mikrofalowe bywały używane również przeciwko humanoidom i zwierzętom. Mikrofale podgrzewają wodę zawartą w skórze powodując obezwładniający ból, niemniej z reguły nie wywołują permanentnego uszczerbku na zdrowiu. Zdarzało się jednak, że uszkadzały oczy.


Broń laserowa:
Pamiętasz Gwiezdne Wojny, lasery śmigające po polach kosmicznych bitw i mnogość ich kolorów? Niestety, to bujda. W tym uniwersum broń została opracowana przez ludzi. Nie zobaczysz lasera w kosmosie, bo nie ma ośrodka który mógłby rozproszyć skupioną, wysokoenergetyczną falę elektromagnetyczną. Dość naukowego bełkotu – lasery bardzo nagrzewają cel, trafiają w niego niemal natychmiast (promień w końcu porusza się z prędkością światła, prawda?). Wadą laserów jest koszt ich produkcji oraz nieboskie zapotrzebowanie na energię. Nadają się doskonale do niszczenia nadlatujących pocisków oraz małych, szybko poruszających się wrogich statków. W większości wypadków okręty nie są w stanie włączyć jednocześnie laserów i tarczy energetycznej.

Broń palna:
Broń palna jest wciąż szeroko używana i ceniona na Enulusie (i nie tylko). Projektowano co prawda róznorakie typy broni energetycznej, ale były one z reguły zbyt:
-skomplikowane;
-kosztowne;
-awaryjne;
i wymagały stosowania potężnych źródeł energii. Więc albo żołnież musiałby mieć w kieszeni źródło energii o mocy analogicznej do reaktora jądrowego, albo można było udoskonalić znaną od stuleci metode miotania małych metalowych przedmiotów, małymi bombami. Armie róznych ludzkich krajów stosują szeroki wachlaż uzbrojenia, aczkolwiek od końca ET zaczeły dominować układy bullpup, a współcześnie ogromną popularność wśród najemników oraz służb bezpieczeczeństwa zdobył system MWS (Modular Weapons System).
Modular Weapons System:
System opracowany przez ludzkie przedsiębiorstwo Kalarms. Sercem modulu jest mechanizm spustowy, do którego można doczepiać różne moduły. Moduły przytwierdza się za pomocą śrub. W ten sposób można łatwo dostosować broń do aktualnej sytuacji.
UWAGA:
Po rozmowie z człowiekiem rozeznanym w temacie, okazuje się, że tego typu modułowy system uzbrojenia jest kompletnie niepraktyczny. Dlaczego? Otóż raz, wytrzymałość strukturalna takiej broni pozostawiałaby wiele do życzenia. Dwa, że karabin snajperski, będzie potrzebował innej amunicji, niż strzelba, to oczywiste. Tyle, że różnica w sile ładunku miotającego wymusza konieczność różnej konstrukcji całego układu spustowego = nie jest możliwym/praktycznym zastosowanie uniwersalnego modułu bazowego. Oraz po trzecie, czynnik ludzki. Nie wiem, jak się sprawa ma u Ciebie, drogi Czytelniku, ale ja jestem szczęśliwym posiadaczem bagnetu do AK-47 oraz munduru WP.
Wujek w logistycznej.
Teraz sobie wyobraźcie, że z odpowiednim samozaparciem, da się wynieść w kieszeni cały cholerny karabin.

W niedługim czasie stworzę zastępstwo dla tej koncepcji, prawdopodobnie oprę się o karabin AK-107.

Broń magnetyczna:
Pamiętacie, jak wspominałem o tym reaktorze w kieszeni? Ciężka sprawa, ale na przykład na okręcie już taki da się zmieścić bez większych problemów.
Broń magnetyczna pozwala na rozpędzenie pocisków do niewyobrażalnych prędkości i w efekcie daje możliwość zadawania precyzyjnych i kompletnie dewastujących ciosów z dużych dystansów. Pocisk jest rozpędzany za pomocą szyn przez które płynie prąd elektryczny. Pocisk zamyka obwód i powstaje siła Lorentza która go rozpędza.
Minusem takiej broni jest bardzo duże zapotrzebowanie na energię, wysoki koszt oraz znaczny stopień skomplikowania.

Broń rakietowa:
Pierwsze rakiety wynaleźli krasnoludzcy alchemicy jeszcze w późnym średniowieczu. Początkowo ciekawostka, kuglarska sztuczka dość szybko znalazła zastosowanie do obrony krasnoludzkich twierdz przed hordami orków. Niewiele później Gryfia Jazda odkryła wartość tego wynalazku i ludzcy inżynierowie skonstruowali pierwsze przenośne wyrzutnie rakiet.
Dalsza ewolucja rakiet przebiegała stabilnie.
Na początku ET ludzcy naukowcy i krasnoludzcy chemicy znaleźli nowy typ rakiet napędzanych paliwem ciekłym. Otworzyło to drogę w kosmos. To rakiety wyniosły najpierw sondy, a następnie Enulusian w przestrzeń kosmiczną i pozostały główną metodą osiągania orbity okołoenulusiańskiej jeszcze przez wiele lat.
Oczywiście to nie było ich jedynym zastosowaniem. Okazało się bowiem, że doskonale spisywały się też w do transportu głowic bojowych. Wraz z rakietami rozwijały się komputery oraz systemy kierowania. Pełnię możliwości pociski te zaprezentowały w trakcie Wojny Trzech Gwiazd dostarczając na elfi kontynent trzy potężne ładunki jądrowe odwracając bieg wojny.
Obecnie rakiety nadal okazjonalnie używane są do wynoszenia ładunków na orbitę (głównie fragmenty konstrukcyjne dużych statków kosmicznych które nie mogą zostać wystrzelone za pomocą promów MASS, oraz znajdują powszechne zastosowanie w wojsku zarówno na ziemi, wodzie, powietrzu i w kosmosie.

Młotostrzelby:
Połączenie krasnoludzkiej tradycji z nowoczesnymi technologiami. Młotostrzelba jest między innymi wielkim młotem bojowym, dla wielkiego egzoszkieletu, ale jest też samopowtarzalnym działem 56mm, które może strzelać szerokim spektrum amunicji.

Inne:
MZKT - Mobilne Zapory Kontroli Tłumu:

Tarcza energetyczna:
Eksperymentalna defensywna technologia opracowana przez ludzi. Jest to cieńkie, pole elektromagnetyczne które jest w stanie detonować pociski z głowicami bojowymi oraz rozproszyć ataki laserowe. Tarcza nie chroni przed atakami kinetycznymi (można spokojnie strzelać przez nią z klasycznego pistoletu, ALE nie polecam przechodzić przez nią z załadowanym magazynkiem w kieszeni). Co ciekawe, zdaje się znacznie tłumić również zdolności magiczne źródeł wewnątrz pola. Wymaga ogromnych ilości energii by funkcjonować.
UWAGA:
Zaczynam mieć coraz większe wątpliwości co do tego konceptu, muszę solidnie zresearchować temat i odpowiednio go poprawić/wywalić.

Tarcza Whippla:
Genialna w swojej prostocie Tarcza Whippla, wynaleziona przez krasnoludy, jest doskonale chroni przed małymi obiektami poruszającymi się z ogromnymi prędkościami. Jest to cieńka warstwa metalu umieszczona w pewnej odległości od kadłuba. Gdy obiekt w nią uderza, przechodzi od razu w fazę gazową i wyrządza tylko minimalne szkody faktycznemu poszyciu.

Egzoszkielety:
Używane przez ludzką piechotę, strażaków, medyków i policjantów jako wyposażenie dodatkowe, pozwalają tym służbom działać dużo skuteczniej. Egzoszkielet zwiększa siłę, prędkość a także zapewnia ochronę, przed niebezpieczeństwami które napotykają te służby. Medycy nie mają problemu z odsunięciem poszkodowanych z miejsca zagrożenia, strażacy z łatwością uwolnią kogoś przywalonego gruzami, bądź zakleszczonego we wraku, a policjant bez trudu dogoni podejrzanego czy też przyjmie trafienie z niskokalibrowej broni. Niemniej to krasnoludy wynalazły i pokochały egzoszkielety. ‘Egzo’ ludzkiego piechociarza to zgrabne urządzenie przyczepione do jego nóg i pleców które pozwala mu unieść i nie zmęczyć się więcej wyposażenia, bądź zbroja zapewniająca dodatkową ochronę.
Krasnoludzkie ‘egzo’, które rozpoczęło swoją karierę jako sprzęt górniczy, to 4 metrowe kolosy z wyrzutniami pocisków zapalających, podwieszanym pod prawym ramieniem granatnikiem, silnikami skokowymi na plecach (silniki rakietowe których zadaniem jest „podskoczyć” maszynę, a nie nadanie jej możliwości lotu) oraz flagową bronią krasnoludów – Młotostrzelbą. Niektóre warianty obejmują zastąpienie silników skokowych lekką artylerią, wyposażenie w przeciwpancerny wariant Młotostrzelby czy nawet oddziały egzotarczowników z potężnymi tarczami ze stali pancernej, które doskonale nadają się do ustanawiania przyczółków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz